Poeţi „despletiţi”

15 Iulie 2011 § Lasă un comentariu

(Marin Mălaicu-Hondrari, Apropierea, Cartea Românească – „Proză”, Bucureşti, 2010, 248 p.)

Încă de la primul său volum de proză – Cartea tuturor intenţiilor (2006) –, Marin Mălaicu-Hondrari a reuşit să transforme marginalitatea creatoare în avantaj de receptare. Scriitorul ce debutase cu o carte de poezie dificil de încadrat într-o orientare generaţionistă (Zborul femeii pe deasupra bărbatului – 2004) alege să experimenteze o formulă literară nouă (la intersecţia prozei cu poezia şi cu eseul) care se dovedeşte pe placul celor mai diverse categorii de cititori: de la admiratorii arabescurilor estetizante/textualiste şi ai digresiunilor intelectualiste, până la autenticiştii ce gustă experienţele-limită, empatizează cu personaje excentrice sau caută decriptări biografiste. Desăvârşindu-şi proiectul prin renunţarea la un discurs excesiv de sincopat, prin cizelarea osaturii narative, dar şi prin extinderea tematicii, MMH are şansa să câştige definitiv un public fidel odată cu publicarea celui de-al doilea roman, Apropierea (2010).

Volumul e conceput sub forma unor confesiuni (când melodramatice, când minimaliste, când senzaţionaliste) unificate de o serie de poveşti de iubire obsesivă cu ajutorul alternanţelor, înlănţuirilor, analapselor ori prolepselor epice. Totul porneşte de la hotărârea ritualico-mistică a trei poeţi prieteni – Adrian Petru Constantin, Florin Roman (The Great) şi Dan Parfenie – să se despartă pentru cinci ani deoarece se simţeau „morţi”, incapabili să mai scrie poezii. Adrian pleacă în Spania unde va fi paznic la un depozit de maşini, apoi amant şi colaborator al misterioasei Vanessa şi se va îndrăgosti de o cântăreaţă de jazz, Maria, iar The Great profită de o bursă de creaţie în Germania, însă, după o lectură publică din Madrid, va începe o relaţie cu Dana (o tânără captivată de poezia lui).

Nimic nu pare să le fie interzis acestor autointitulaţi „câini romantici” extenuaţi de pasiunea pentru literatură şi aflaţi în căutarea unei prospeţimi existenţial-creatoare: Adrian participă la vânzarea unor maşini furate, trăieşte fără mustrări de conştiinţă din banii amantei şi o determină pe Maria să devină adulterină, The Great îşi petrece lunile din Germania fie în maratoane bahico-sexuale cu Dana, fie în infantile şi extenuante jocuri Heroes. Cu toate acestea, ei nu se ipostaziază în beatnici viril-demitizatori, ci rămân nişte visători marcaţi adesea de puseuri idilice. Nu sex, drugs & rock’ n’ roll, ci love, poetry & latino jazz. O tragică şi uneori patetică vulnerabilitate caracterizează personajele Apropierii, cu un plus pentru bărbaţii romanului care, inclusiv la nivel stilistic şi analitico-introspectiv, par a lăsa iniţiativa iubitelor. De altfel, forţa interioară etalată de Maria, de Dana ori de Vanessa pare a fi generată tocmai de accesul la ceea ce Adrian ori The Great au obosit momentan să mai caute: fascinaţia poeziei. Toate personajele feminine devin dependente de lectură, iar modul în care îşi exprimă dragostea imprimă prozei lui MMH o autenticitate de care nu credeam că se mai poate vorbi în proza contemporană. Apropierea de poezie e sinonimă aproprierii unei existenţe substanţiale, chiar dacă niciodată împlinite.

În schimb, nu pot fi trecute cu vederea capitolele în care egoficţiunile protagoniştilor devin artificiale. Preaplinul spiritual-poetic din confesiunile eteroclite ale Apropierii afectează atât verosimilitatea lumii romaneşti (ceea ce, până la un punct, nu ar diminua valoarea acestei proze atipice), cât şi valabilitatea formulei literare. Când totul  (fiorul iubirii, relaţiile de amiciţie, traficul de maşini, condiţia emigrantului etc.) depinde atât de vădit de poezie – acesta e mai degrabă subiectul unui manifest artistic, iar nu al unei creaţii literare.

(text apărut în 2010, Dilemateca, nr. 50, iulie)

Cosmin Borza

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

What’s this?

You are currently reading Poeţi „despletiţi” at Cercul Metacritic.

meta

%d blogeri au apreciat asta: